De eerste week in het weeshuis al weer voorbij - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Anne Bouwmeester - WaarBenJij.nu De eerste week in het weeshuis al weer voorbij - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Anne Bouwmeester - WaarBenJij.nu

De eerste week in het weeshuis al weer voorbij

Door: Anne Bouwmeester

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 December 2013 | Ghana, Wulugu

Lieve Nederlanders,

Daar ben ik alweer. Gaat wel goed he, al de 3e blog in iets meer dan een week. Vandaag sneeuw hoorde ik, lekker hoor !

Dinsdag ochtend zaten we alle 5 klaar voor het ontbijt. Ama kwam na een tijdje melden dat het brood op was in het dorp. Nou vervelend. Ze wou wel koekjes voor ons kopen, maar die zijn wel heel chemisch voor het ontbijt. Dus maar aan de watermeloen. Ongeveer een kwart watermeloen op. Niet zoveel om de dag mee te beginnen, maar wel met veel zin op de fiets naar het weeshuis. Daar aangekomen meteen de ezel opgezocht. Er zat een ezel, niet onze, vast met z'n poot tussen de spaken van een fietsband. Zag er supel zielig uit. Dit zegt ook wel wat voor een gekke dingen hier allemaal op de grond liggen overal. Nou kar aan de ezel gebonden, ton erop en water halen. Water halen is echt zwaar werk, die Afrikaanse vrouwens staan ook echt naar je te kijken van.. Lukt het ? Na het water halen lunchen. Geen brood, dus Ama had ons fried yam meegegeven. Dat zijn kleine stukjes aardappel. Maar ZO droog dat je het gewoon met 3 liter water weg moet spoelen. Om mijn maag toch maar een beetje te vullen, heb ik een paar stukjes gegeten. Willem en ik hadden 2 pakken kleding meegenomen, die de ouders van Evita hadden verzameld. Eerst wachten op de kinderen en dan de kleren uitdelen. Boys boys - girls girls en dan gaan alle jongens netjes in de rij staan in hun kamer en de meisjes ook. Willemijn en ik gingen de nagels van de kids lakken, Lara stuurde de kinderen naar ons of naar Evita en Marijke die de kleding bij de kindjes gingen aantrekken. We mochten alleen de linkerhand lakken, want rechts eten ze mee. Dus die hand is echt heilig hier. Iedereen was heel blij met de kleren en hun nagels. Zelfs de jongens kozen voor knal roze nagellak. Er zijn 2 meisjes die ik echt mee naar NL wil nemen ; Melinga en Fidausi. Zijn zo schattig en komen steeds weer naar mij toe. Mam mag het ? Ik ga ze wel opvoeden..

Na veel foto's te hebben gemaakt, knuffelen en ouwehoeren, weer op de fiets naar huis. Oh willem en ik hadden ook nog een afspraak op de school van Sillinga. De leraren waren aardig, maar niet echt slim. Er zijn 3 klaslokalen en 6 verschillende niveau's, dus per klas 2 niveau's. De 115 kinderen hebben nu examenweken en dan vakantie tot ongeveer 10 jan. Dus we gaan in de vakantie les geven, maar wel allen aan de kinderen van het weeshuis. De leraar vroeg ons nog wat we achter zouden laten als we in Sillinga vertrekken, nou ja.. Gewoon. We gaan ze proberen wat te leren. Zegt de leraar: no money ? Pff nee heb ik niet.

Thuis lekkere douch en toen ons Afrikaanse jurkje opgehaald. Ik had die dag zoveel honger, bijna niks gegeten en kregen we om half vijf (ja zo vroeg eten we hier) rijst waar gewoon steentjes in zaten. Het knarste tussen mijn tanden, bah.

Dinsdag op woensdag echt super slecht geslapen. De stroom was midden in de nacht nog uitgevallen, dus het werd wel heel warm zonder een werkende ventillator. Ik voelde me woensdag heel zwak, door slecht slapen, weinig eten en ik was al 6 dagen niet naar de toilet geweest, heel naar. Na het ontbijt met willem en evita naar het weeshuis, de andere 2 meisjes gingen met een ziek meisje uit het weeshuis naar het ziekenhuis. Bij het weeshuis meteen water gehaald, dit keer op de fiets met alleen jerrycans. Ik probeerde nog even te praten met Hanna, een weeskindje die heel vaak gewoon 'thuis' is en weinig naar school gaat. School zouden ze hier gewoon moeten verplichten trouwens, anders gaat Afrika nooit verbeteren. Hanna heeft heel erg last van haar hart en kan moeilijk ademen, meer kon ze me niet vertellen door het slechte Engels. Wel heel aandoenlijk om dit te zien. Zag echt het verdriet in haar ogen. Toen alle kindjes terug waren van school gingen we buiten met ze tekeningen maken. Iedereen doet dan goed mee, vindt het leuk en doet zn best. Mijn 2 'vriendinnetjes' (probeer niet te laten merken dat ik meer met hun om ga hoor) gingen helemaal op mijn schoot liggen, kletsen, knuffelen.. Zo lief ! 's avonds maar slaappil en laxeertablet genomen, vroeg bed in, zou vast helpen.

Om 8 uur maakte Lara mij wakker. Ze voelde zich erg slecht en vroeg of ik mee wou gaan naar het ziekenhuis. Ze wou een test voor rabies en malaria. Na heel lang wachten en gedoe kwam er niks uit de testen, toch een injectie tegen malaria gekregen voor de zekerheid. Rabies hadden ze geen test van, dus ze wou nog heel graag naar een ander ziekenhuis. Na lang vragen waar dat kon, was er een man zo aardig om ons daarheen te brengen. Lara bij hem achterop de motor en ik bij een kennis van hem. Sorry mam dat ik met onbekende mannen mee ben gegaan, maar dit was de enige oplossing. Het was een keurige man van 40 en ik leef nog.. Dus geen zorgen. Uiteindelijk niet veel wijzer geworden na de ziekenhuis bezoekjes. Het was gister sinterklaas, dus onszelf getrakteerd op sprite en het laatste NL.eten erbij gepakt; pepernotennnnn. Filmpje op de laptop aan, 2 kaarsjes en wat een gezelligheid op 5 dec.

Vandaag al vroeg wakker door geluiden van de wind. Het was ook echt koud, 24 graden. Met vestje aan en kippenvel buiten aan het ontbijt. Lara was nog te ziek om mee te gaan naar het weeshuis en Marijke was ook niet lekker. We besloten om pas rond half 1 naar het weeshuis te gaan, zodat we langer quality time zouden hebben met de kids. Dus na het ontbijt meteen weer mijn bed in. Heel lui, maar o zo lekker.

Todat Willem de kamer in kwam lopen met de mededeling dat Lara naar huis gaat. Schrok er echt van. Zo jammer dat ze haar laatste paar dagen niet meer 'heeft kunnen redden' hier. Beetje geholpen met inpakken, lunchen en toen meegelopen naar de weg. Dikke knuffel gegeven en hopen dat ze snel lekker thuis is en dat het weer goed gaat met haar. Het was al 2 uur geweest en ik liep.nog steeds in mijn pyjama door het dorp en op de compound. Eerst douchen dus. Daarna beetje opruimen, de was doen en toen gegeten.

We hebben wel gehoord dat er een nieuwe vrijwilliger komt in december, dus ben erg benieuwd ! Sommige mensen hebben hier trouwens sneeën in hun gezicht. Dat staat voor de stam waar ze bij horen. De een heeft het hele gezicht vol en de ander alleen een streepje. Indrukwekkend om te zien !

Zo ik heb deze blog getypt op mijn telefoon, pfoe kost wat meer tijd. Maar in de avonden hebben we hier toch eigenlijk niks te doen.

Het is is pas 9 uur, maar ik ga zo lekker slapen. Morgen weer een dagje naar het weeshuis.

Truste,
An

  • 07 December 2013 - 13:09

    Marloes:

    Spanje, 6 dec 2013

    Gisteren waaide hier de wind heel hard door de bomen
    Maar de Sint is toch gekomen
    Bracht voor iedereen een leuk kadootje mee
    En voor een enkeling zelfs twee
    Ook de gedichtjes zaten er weer bij
    Zelfs eentje van Sint opa maakte ons blij
    Eerst samen rijst gegeten
    Solidair met jou, het was niet te eten (sorry annemarie, maar het rijmde zo mooi)
    Daarna geknobbeld om je eigen kadootje
    weg te geven aan diegene op je lootje
    We hebben jouw aanwezigheid natuurlijk erg gemist
    Want jij hoort bij deze familietraditie, onbetwist
    Maar wat jij nu meemaakt is echt heel uniek
    Ook al worden je vriendinnen ziek
    Als je zorgt dat je lichaam voldoende gevoed wordt met wat het vraagt
    Kun je optimaal genieten, en niet over worstjes klaagt
    Volgens mij kun je die best laten liggen
    Want ze hebben daar geen lekkere biggen ;-)
    Akua, je hebt een half jaar waar je van het liggen dromen
    En de tijd van echt ervaren is nu aangekomen
    Dat doe je volgens de Sint op en top
    Geniet van ook de mindere dingen, volop
    Deze ervaring heeft je leven en jou als mens verrijkt
    Waardoor het leven hier weer anders lijkt
    Geniet ervan, elke minuut,
    Van ons uit brummen een hartelijk saluut
    Xxx



  • 07 December 2013 - 22:34

    Annemarie / Mam:

    Lieve Anne-Akua, op woensdag geboren,
    Vandaag precies twee weken weg. Voor jouw cultuurshock al enorm lang, voor ons, omdat we nog in ons eigen zelfde leventje zijn, alsof je net vertrokken bent. Gek is dat eigenlijk, deze nieuwe wereld. Volop internet. Je hebt zelfs onze kerstboom, die we vandaag gezet hebben, al gezien. En dan zit je toch daar, in zo"n andere wereld, zo primitief. Ik straks weer lekker mijn warme bedje in, eerst even stromend water over mijn gezicht en gewoon zoals altijd tanden poetsen. Volgens mij is dat compleet anders bij jou. zo onvoorstelbaar. Gaaf, die reactie van je tante. Top. Het was ook heel gezellig en we hebben jouw foto midden op tafel gezet... je was er gewoon bij.
    En nee, ik ben niet gerust op het feit dat jij bij een vreemde man in Ghana achterop een motor gaat. Dat voelt niet goed. Maar ik vertrouw je volledig. Zoals altijd.
    Waar ik benieuwd naar ben is hoe die kindjes daar komen in dat weeshuis, wat zij weten over hun achtergrond. Etc. Waar zijn hun ouders aan gestorven, of leven die nog wel, maar zijn ze onbekend. Hoe lang zitten ze daar al. Nou ja, allemaal vragen vanuit Nederland. Want kindjes helpen is goed, maar kan er ook veel voorkomen worden om deze weeshuizen niet meer te hoeven vullen?
    Lieve schat, hoe gek dat jij daar zo leeft en wij onze decembermaand ingaan met veel gezelligheid en luxe, of je het nou arm hef of rijk, hier in NL. In vergelijking met wat jij hebt is het verschil groot.
    Maar ook mooi om dat mee te maken en te voelen.
    Als je kan vind ik nog meer foto's fijn. kan ik van genieten en aan oma en opa laten zien.
    Lieve stoere schat van mij, maar ook lief klein meisje van mij, Dikke kus. Van AJ en mij xxx


  • 08 December 2013 - 19:29

    Mayke:

    Hoi Anne,
    Wat een belevingen zeg! Nou wij hebben hier ook het een en ander......Vrijdag kwamen Nadine, Jeroen en Eva terug uit Thailand, zaterdag vertrokken Eppo, Lisette en Willem naar Curaçao . Zaterdagmiddag partijtje Eva. Ze is 5 jaar geworden. vandaag ging ze schaatsen op de ijsbaan in Laren en daar brak ze haar pols! zielig hè? Ze zit nu in het gips en morgen moet ze trakteren op school. Zo te zien heeft ze er nog geen last van, maar ik vrees het ergste voor vannacht
    Lie erd wat fijn dat je zo uitgebreid schrijft. Net of er een film voor m'n ogen zich afspeelt. Niet realistisch natuurlijk maar in mijn fantasie zie ik het allemaal gebeuren. Goed dat je je niet gek laat maken door mensen die om geld vragen hoor.
    Houd je taai!!!
    Liefs, Mayke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 10 April 2013
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 28259

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 19 Augustus 2016

Internship Hong Kong

25 November 2013 - 17 April 2014

Vrijwilligerswerk in Afrika

Landen bezocht: