Joop & Ans op vakantie 2.0 - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Anne Bouwmeester - WaarBenJij.nu Joop & Ans op vakantie 2.0 - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Anne Bouwmeester - WaarBenJij.nu

Joop & Ans op vakantie 2.0

Blijf op de hoogte en volg Anne

05 Maart 2016 | Hong Kong, Hong Kong

Lieve allemaal,

Een maand later, maar ik leef nog. Ik weet nu al dat dit weer een veel te lang verslag gaat worden, be aware! Het lezen is je eigen keuze.

Na een hele uitzwaai sessie (nogmaals veel dank lieve vrienden en familie) begon de reis. Ik heb letterlijk 85% van de tijd geslapen in het vliegtuig. Bij het opstijgen en landen natuurlijk uit het raampje kijken en als we eten kregen, een beetje eten en vooral rode wijn drinken.. doet wonderen. Ik dacht, hartstikke leuk, in Hong Kong aankomen als het Lunar Chinees Nieuwjaar is.. dat viel toch een beetje tegen.

Na het ritje met de trein naar de stad en het inchecken bij het hostel, moesten we nog een klein stukje lopen naar de andere vestiging van het hostel. Er was een parade aan de gang voor het Chinees Nieuwjaar en daardoor was alles afgezet en metro stations waren gesloten. Ons huis zat blijkbaar midden in die parade. Geen denken aan dat wij als domme toeristen door de menigte heen konden komen met 2 koffers per persoon. Duwen, trekken en uiteindelijk na 1,5 uur maar opgegeven. Bij een pizza tent gewacht tot de parade was afgelopen en toen eindelijk naar onze crib voor het komende half jaar. Ons huis is letterlijk een kamer van 2 bij 2 waar twee bedden in staan, een zelf gekocht ikea kledingrek, een toilet en douche. Ach wat heeft een mens nog meer nodig? Niks toch?

Om het even samen te vatten, de eerste weken waren Joost, Felix en ik alle drie nog vrij. We hebben veel dingen geregeld, zoals een simkaart, contract voor het huis, spullen van de ikea en ga zo maar door. Ik besefte me heel goed door deze dagen heen dat ik echt een leven op moest gaan bouwen hier. Niet als een gek alle toeristische dingen bekijken, maar het voor jezelf leefbaar maken en vertrouwd. Dus om het regelen heen zijn we veel naar verschillende disctricten in Hong Kong geweest, voornamelijk met de metro (het MTR netwerk hier in Hong Kong is echt top, heel makkelijk en snel) en ook een keer met de Star Ferry die je naar het andere eiland brengt. Onwijs veel gelopen en van alles geprobeerd. Local food op straat, supermartken opgezocht, naar de harbour, koffietjes gedronken en ga zo maar door. Ook hebben we in de eerste week een hike gedaan. Hong Kong is veel meer dan drukte en hectiek, het heeft namelijk super veel natuur. Met een bus zijn we een heel stuk omhoog gegaan, de berg op. Na een klein uurtje in de bus zijn we begonnen met wandelen. We hebben de Dragon’s Back hike gedaan. Heel gaaf! Echt een onwijs mooi uitzicht aan alle kanten. In totaal rond de 5 a 7 kilometer gelopen denk ik, ook redelijk wat trappen op. Dit was wel een makkelijke hike, maar heerlijk.

Ook was ik in de eerste week al jarig. Zo bijzonder hoeveel mensen er aan je denken en dat besef je zo goed als je niet in Nederland bent. Dank allemaal voor de lieve belletjes en berichtjes. Leuke dag gehad met Joost en Felix. We zijn naar Hong Kong Central Island gegaan, rondgelopen en daarna naar de Happy Valley race courses gegaan. Paarden races zijn hier echt een hele happening. Ook bijvoorbeeld in de straat waar wij wonen zit een soort ‘winkel’ waar mensen constant aan het gokken zijn hierop. We hadden een beetje pech, want wat bleek dat de paarden races in een ander stadion waren en dus dat we het alleen op een scherm konden zien. In de avond lekker gegeten, met nog 2 andere jongens de erbij van campus Amsterdam.

Verder hockey ik hier ook bij de Dutch club. Elke dinsdag avond is er training en ik heb nu 3 wedstrijden gespeeld. Helaas nog maar 2 wedstrijden te gaan en dan is ere en zomer stop, maar we trainen wel door. Ik vind dit echt onwijs leuk. Voelt vertrouwd en een goeie manier om ook nieuwe mensen te leren kennen. De hockeyvelden zitten midden in de race banen van de Happy Valley horse races. En dat tussen allemaal kneiter hoge gebouwen, kan je je voorstellen hoe vet dat is?

We wonen trouwens in een heel leuk gebied, Tsim Sha Tsui heet het. Het is een super druk gebied met local en westers door elkaar heen zeg maar. Er zitten ook redelijk wat grote luxe hotels.

Het werken gaat goed. De eerste twee dagen had ik introductie dagen met een stuk of 25 andere trainnees, die verspreid over het hele hotel werken. Na de introductie dagen begon ik samen met 4 andere meiden in Welcome, Front Office. Die andere meiden komen uit Maleisie, Taiwan, Oostenrijk en Zwitserland. Ik kan erg goed met ze opschieten en ook buiten werk doe ik leuke dingen met ze, top dus! Ik en 2 andere meiden gaan de eerste weken door de fase concierge heen. Een concierge moet natuurlijk alle vragen kunnen beantwoorden die gasten hebben, tot aan de meest gekke vragen aan toe. Hiervoor heb je natuurlijk veel kennis nodig over het hotel, maar ook over Hong Kong zelf. Hierbij moet je denken aan verschillende restaurants, transport, toeristische attracties, post verkeer, winkels en noem zo maar op. We hebben afgelopen week een test gehad op onze kennis om te kijken of we al achter de concierge desk zelf kunnen zitten. Nu staan we namelijk nog bij de lift. Er staat iemand op de eerste verdieping waar de entrée van het hotel is, de bellboys hun werk doen en een Cantonees restaurant is. Ook staat er iemand op de 6e verdieping, waar de lobby is, check-in balie en de Woobar. En dan staat er ook nog iemand bij andere liften die naar de kamers gaan. Het hotel zit een beetje gek in elkaar, er zitten namelijk ook service appartments in het gebouw. Wat heel gaaf is, dat op de 76e verdieping het buiten zwembad zit. Dit is ook het hoogste buiten zwembad van Hong Kong. Ik heb nog zo veel meer te vertellen, maar dan wordt dit verhaal echt te lang.

Ik heb in 2 weken tijd 3 dagen vrij. Op mijn vrije dagen ga ik vooral de stad verkennen. Zo ben ik vandaag met een collega samen naar Stanley market geweest. We gingen een uur met de bus door en langs de bergen heen en kwamen zo in een hele andere wereld eigenlijk. Veel rustiger en tussen de natuur. Op de markt daar een tijdje rondgelopen en toen met de bus naar de volgende stop; Repulse Bay. Dit is een strand, heerlijk een paar uur op een handdoek gelegen. Er was geen zon helaas, maar wel 23 graden. Ook ben ik nu 2 keer uit geweest hier wat echt top is. Alles is echt heel duur, onbetaalbaar voor studenten haha, maar met een beetje lullen kom je ook ergens. Vooral ook leuk om tijdens het uitgaan andere mensen te ontmoeten. Toeristen, studenten, expats.. alles is hier te vinden.

Ik ga stoppen met schrijven en lekker mijn ogen dicht doen. Tot de volgende keer!

Liefs An

  • 05 Maart 2016 - 23:04

    Annemarie / Mam:

    Gaaf schat. Je doet het geweldig. Trots op je. En.... ik kom een weekendje bij je. YES xx

  • 06 Maart 2016 - 00:20

    Irene:

    Leuk Anne om je ervaringen weer te lezen. Ik blijf je volgen. Succes daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 10 April 2013
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 28296

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 19 Augustus 2016

Internship Hong Kong

25 November 2013 - 17 April 2014

Vrijwilligerswerk in Afrika

Landen bezocht: