Joop & Ans op vakantie 4.0 - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Anne Bouwmeester - WaarBenJij.nu Joop & Ans op vakantie 4.0 - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Anne Bouwmeester - WaarBenJij.nu

Joop & Ans op vakantie 4.0

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 Mei 2016 | Hong Kong, Hong Kong

Welkom bij de 4e editie van Joop en Ans op vakantie. Inmiddels is het al halverwege mei en ben ik al over de helft van mij stage heen. Daarom is het zeker nodig om jullie weer eens een update te geven over het leven hier tussen de Aziaten.

Op het werk gaat het prima. Inmiddels sta al 9 weken in SPG, waar ik de vorige editie over vertelde. Ik heb nog steeds dezelfde taken: sleutel hoesjes ('key jackets') maken, sleutels voorbereiden voor de suites, checken of de welkom brieven naar de kamers kunnen worden gebracht en natuurlijk mijn favorite (not): de lobby in de gaten houden. Natuurlijk is dit nodig en heel belangrijk. Als je in de lobby staat heb je heel veel contact met de gast en ben je een aanspreekpunt/eerste gezicht. Aangezien er naast mij nog 4 trainees zijn, zijn we regelmatig met veel te veel mensen waardoor er in elke hoek van de lobby iemand staat. De check-in procedure heb ik nu bijna helemaal onder de knie. Ja jullie zullen vast wel denken dat is echt next level shit. Dit valt wel mee. Het 'probleem' is gewoon dat er heel vaak geen plek is voor mij om te oefenen. Dit houdt dus gewoon in dat er geen computer is waar ik mezelf achter kan plaatsen. Is er wel een computer beschikbaar, dan is het hopen dat het druk is en er veel gasten naar de SPG counter komen. Buiten dit merk je ook een cultuur verschil in de manier van hoe ze je dingen aan willen leren. Ik zou het zo anders aanpakken en dat is alleen maar goed en interessant om te zien. Ik zou namelijk zeggen je staat een tijdje bij de SPG counter. Leert daar de basics en probeert zoveel mogelijk check-ins te doen. Na ongeveer 1 maand ga je dan naar Welcome Desk zelf, waar je 2 dagen lang met begeleiding start werken. Je doet dus 2 dagen lang continu check-ins en er staat iemand bij je voor als je een probleem of vraag hebt. Nou dan moet ik haast wel debiel zijn als ik het na 2 dagen nog niet zou kunnen.

Zo werkt het hier niet, want ze willen dat ik helemaal up to standard ben met inchecken voordat ik naar Welcome Desk verhuis. Afgelopen week ben ik 2 keer getest met een rollplay door mijn manager. Ik denk dat ik volgende week of eventueel die week daarna wel mag verhuizen. Met collega's is het de afgelopen weken wel steeds leuker geworden. Het duurde echt even voordat ze mij echt een plek hadden gegeven binnen het team en de interesse van beide kanten kwam. Het is bijzonder om te zien dat ik geen cultuur shock denk te ervaren, maar dat die eigenlijk wel aanwezig is een soort van achter de schermen. Momenteel heb ik nog 10 weken te gaan op mijn werk. Ik wil dit zeker afmaken, maar heb het af en toe ook wel een beetje gezien.

Als ik dan weer een vrije dag heb, een speciaal evenement of een ander hoogtepunt, dan word ik weer helemaal enthousiast en wil ik nog lang niet weg. De afgelopen weken heb ik elke keer weer veel uitgevoerd op mijn vrije momenten. De ouders van Felix (andere student) zijn langs geweest en de ouders plus het broertje van Joost een week later ook. Dit voelde, ondanks dat het niet mijn ouders zijn, wel heel goed en vertrouwd. Het feit dat je aan volwassen mensen kunt laten zien waar je woont, werkt, waar je leven zich afspeelt is echt iets wat je doet met trots.

Ik ben in de afgelopen weken ook op wat nieuwe plekken geweest. Zo ben ik naar Lamma Island geweest met de ferry. Aan de ene kant van het eiland kwamen we aan. Eerst door het soort van dorpje heen gelopen en toen een hike gedaan over het eiland, langs een strand, naar de andere kant van het eiland. Het was er zo stil en relaxt. We konden vogels horen, hebben geen auto gezien en ik genoot van de vriendelijke mensen. Heerlijk vis gegeten in de avond bij een van de beste vis restaurants op dit eiland. In het donker met de ferry terug gegaan over zee naar Kowloon eiland, waar we wonen.

Verder nog een immens zware hike gedaan met Felix en Hidde (een vriend van Joost). De 1000 steps, Violet Hill, bij Stanley. Nou dit waren voor mijn gevoel echt wel 10 miljoen steps. Het fijne van de hike was dat het echt een goed geasfalteerd pad van trappen was omhoog en naar beneden. Je zag ook af en toe het pad in de verte compleet de berg op of af gaan, wat een mooi uitzicht was tussen de appeltjes groene bergen. Een hele andere hike dan die ik tot toen aan toe had gedaan. Het was namelijk met een uitzicht over of groene bergen en rivieren, of Stanley met z'n stranden.

Koningsdag is nog een verhaal op zich. Om maar meteen duidelijk te zijn richting jullie; ik heb de meest legendarische Koningsdag ooit meegemaakt denk ik. We waren uitgenodigd samen met zo'n 700 andere Nederlanders bij de Nederlandse consul van Hong Kong thuis. Een grote party tent in de tuin en jahoor. Wat zijn wij Nederlanders toch eigenlijk simpel en plat volk. Je gooit namelijk een hele groep in een tent, geeft ze gratis drank en Nederlandse snack (BITTERBALLEN), laat ze oranje aantrekken en ze gaan compleet door het lint. We hebben met z'n allen nog het Wilhelmus gezonden wat echt een kippenvel moment was. Na een paar geweldige uren bij de consul thuis, zijn we nog met een grote groep van deze Nederlandse naar bar Mokum gegaan waar het feest zonder schaamte door ging. Toen ook met Nederlandse muziek erbij, meer bier en bitterballen.

Op Koningsdag ook redelijk wat mensen ontmoet en mede daardoor stond ik afgelopen vrijdag het Oranjebal te coördineren. Dit evenement wordt jaarlijks georganiseerd door de Nederlandse vereniging. Dit jaar werd het in het W hotel gehouden. Ik was gevraagd door de voorzitster van de Nederlandse vereniging om op de avond zelf de taken van haar over te nemen en ervoor te zorgen dat alles soepel verliep op de avond zelf. Zo kon de organisatie van al hun harde werk, samen met de 100 andere (voornamelijk) Nederlandse gasten, genieten. Voor mij was dit erg leerzaam en een goeie kans om wat skills te laten zien en mensen te leren kennen. Weer een erg leuke avond dus.

Deze week moet ik 6 dagen werken en vrijdag komt de liefste mama van de hele wereld aan in Hong Kong. Ze is er dus vanaf vrijdag middag tot en met maandag ochtend. Kort maar krachtig, toch?! Ik heb al een hele planning gemaakt, aangezien ik haar natuurlijk veel wil laten zien. Zodra mama weg gaat heb ik nog exact een maand werk te gaan en dan ga ik 4 dagen naar Vietnam. Ik heb dit tripje een paar weken geleden geboekt samen met Zoey en Jasper. Pien, een heel goed vriendinnetje uit Den Haag, loopt stage in Vietnam. Ik ga dus samen met een groepje studenten haar opzoeken en samen met haar een stukje van Vietnam onveilig maken. Na Vietnam heb ik nog ongeveer een maand te gaan en dan is mijn stage afgelopen.

Ik heb nog een aantal dingen op mijn lijstje staan die ik wil zien en doen in Hong Kong. Zo wil ik nog een aantal gebieden ontdekken, naar wat verschillende stranden toe en de Big Buddha op Lantau Island bekijken. Op 26 juli vlieg ik dan naar Maleisie, waar ik nog 3 weken vakantie mag gaan vieren. Onwijs boffen!!!

Nog meer goed nieuws is dat ik samen met 4 vrienden een huisje heb gevonden in Den Haag. We zullen dicht bij de hockeyclub gaan wonen, waar we ook weer zullen gaan hockeyen vanaf september. Dit maakt het allemaal ook wel weer heel aantrekkelijk om terug te gaan straks naar Den Haag en het normale leventje. Maar eerst nog even op en top genieten (oh ja... en een beetje werken).

Ik hoop dat het waar dan ook in de wereld en natuurlijk in Nederland goed gaat met iedereen. Tot de volgende keer.


Liefs An

  • 16 Mei 2016 - 09:29

    Joke:

    Heel veel plezier met je moeder! Groetjes Joke Sieverink

  • 16 Mei 2016 - 10:32

    Albien Buijs:

    Anne, wat een onwijs leuk verhaal weer en wat heb je toch een stoer leven! ik geniet mee op afstand, heerlijk.
    Heel veel plezier samen met Annemarie de komende week, geniet er nog maar goed van, je bent alweer op de helft. Tot snel, dikke knuffels.Groetjes Albien, en van ons allemaal natuurlijk!

  • 16 Mei 2016 - 12:08

    Annemarie / Mam:

    koffer is al gevuld met allemaal lekkers en natuurlijk cadeautjes..... en sportschoenen voor een prachtige hike! :)

  • 16 Mei 2016 - 19:32

    Anouk Serre :

    Leuke anne

  • 17 Mei 2016 - 13:41

    Mayke Henselijn:

    Lieve Anne,
    Wat een super leuk leventje heb jij! En wat beleef je veel!
    Je doet veel ervaring op en levenswijsheid.....vooral ook fijn dat je ziet hoe het 'niet' moet.
    Wat leuk dat je naar Vietnam gaat. Doe ze de groeten daar.....wij hebben het daar altijd heel fijn gehad. Mooi land en lieve mensen.
    Veel plezier ook met je Mam!
    Tot mails, XXX Mayke

  • 20 Mei 2016 - 08:52

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:52

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:53

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:53

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:53

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:53

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:53

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:53

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:53

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:53

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:54

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:54

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:55

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Wat een mooi verhaal weer. Je geeft een mooi inkijkje in het leven, en werken natuurlijk ook.
    Interessant om al die verschillen in waarden en normen te ervaren.
    Dit weekend komt Annemarie. Geniet ervan samen. Dat lijkt me heel erg fijn, ook om straks, als je weer 'thuis' bent, ervaringen te delen. Ik heb al een paar mooie foto's van je gezien. Van jou in het hotel, en gewoon 'op stap' in dat grote mooie China . Ik ben een beetje jaloers ;)
    Nog een hele fijne tijd, en ik blijf je volgen.
    Liefs,
    Cécile

  • 20 Mei 2016 - 08:57

    Cécile:

    Lieve Anne,
    Je ziet, er is duidelijk iets mis gegaan met het versturen. Tja, beetje ongeduldig op de knop gedrukt denk ik ;)

    Nog een keer een zoen van mij dan?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 10 April 2013
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 28279

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 19 Augustus 2016

Internship Hong Kong

25 November 2013 - 17 April 2014

Vrijwilligerswerk in Afrika

Landen bezocht: